CİNSEL YOLLA BULAŞAN HASTALIKLAR

Cinsel yolla bulaşan hastalıklar gelişmekte olan ülkelerde en sık ihmal edilen enfeksiyonlardandır. Her yıl dünyada milyonlarca yeni vaka görülmektedir. Cinsel yolla bulaşan hastalıkların sonucunda bir çok çift kısırlık yaşayabilmekte ve ayrıca HIV ve hepatit b ve c gibi kronik hastalıklara yakalanabilmektedir. Ciinsel yolla bulaşan hastalıklar normalde vajen florasında bulunmazlar( yani vajende hastalık yapmadan taşıyıcılık olmaz) yani hastalık yapabilmeleri için mutlaka dışarıdan alınmaları gerekmektedir. Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunmada en önemli yol prezervatif kullanımı ve kişisel hijyene dikkat etmektir. Şimdi sırası ile en sık görülen cinsel yolla bulaşan hastalıklara ve vücutta yaptıkları hasarlara değineceğiz.

Clamidya ve gonore, kadın üreme ve idrar yollarını tutan, sık görülen cinsel yolla bulaşan hastalıklardandır. Birlikte görülme olasılıkları % 40-50 dir. Kasık ağrısı, vajinal ve dış idrar yollarında akıntı en sık bulgularıdır. Bu iki enfeksiyon da kadın üreme sisteminde özellikle yumurta kanallarını(tüpleri) tutarak yapışıklıklara ve tıkanmalarına sebep olarak kısırlığa neden olabilirler. Ayrıca bu iki mikrop ve bunlara eşlik eden başka mikroplarla birlikte yumurta kanalları ve yurtalıklar etrafında abse oluşumuna kadar giden ciddi enfeksiyonlara da sebep olabilirler. Tedavilerinde hafif enfeksiyonlarda ağızdan antibiyotikler yeterli olsa da ileri enfeksiyonlarda hastaneye yatış, damardan antibiyotik tedavisi ve hatta ameliyat gerekebilmektedir.

Diğer sık gördüğümüz bir hastalık HPV(bir virüs) nedeniyle oluşan genital siğillerdir(kondilomlar). HPV 140tan fazla çeşidi olan bir virüstür. Vücudun birçok yerinde görülebilmelerine karşın dış cinsel organlarda daha sıklıkla karşımıza çıkar. Genellikle cinsel ilişki ve yakın temas ile bulaşsa da kişisel eşyaların ortak kullanımı ile de geçebilmektedir.

Hem erkekte hem kadında dış üreme sisteminde karnıbahara benzeyen çeşitli boyutlarda siğillere neden olmaktadırlar. Siğillere neden olan HPV tipleri rahim ağzı kanserine sebep olmasalar da birliktelik gösterebildikleri için mutlaka rahim ağzı kanser tarama testi( pap smear) siğili olan hastalara yapılmalıdır. Siğillerin tedavisinde genellikle yakılma ve dondurulma kullanılsa da bazı uzun dönem kullanılan krem şeklinde ilaçları da mevcuttur. Tedaviden sonra tekrarlama riski her zaman vardır.